Kotler on Marketing- Edisi Bahasa Melayu

Pemasaran masa kini memerlukan kita tidak membuat andaian bahawa tugas pemasaran adalah untuk meningkatkan permintaan bagi sesebuah produk atau perkhidmatan semata-mata. Bagaimana pula jika permintaan bagi sesebuah produk itu terlampau tinggi?

Bukankah ahli pemasaran patut bertindak menaikkan harga, mengurangkan pengiklanan dan mengambil langkah-langkah lain yang sepatutnya supaya permintaan itu dapat dipenuhi?

Langkah-langkah ini kemudiannya diberi nama demarketing, dan sudah menjadi sebuah konsep yang berguna di dalam pelbagai situasi.

Bagaimana jika sebuah kumpulan reformasi mahu menghapuskan permintaan bagi sebuah produk yang tidak sihat atau tidak selamat, seperti dadah, rokok, makanan berlemak, senjata api dan sebagainya?

Tugas pemasaran ini dipanggil unselling. Lain-lain tugas pemasaran termasuklah cubaan mengubah imej produk yang tidak popular dan cubaan menjadikan permintaan itu lebih sekata. Kesemua pemerhatian ini telah membawa menyedarkan saya bahawa tujuan utama pemasaran sebenarnya adalah bagi menguruskan permintaan atau demand management, iaitu kemahiran menguruskan tahap, masa dan komposisi permintaan. Segalanya mengenai pemasaran terkandung dalam buku ini.



1. Pastikan jumlah pembelian adalah RM150 & ke atas.
2. Pastikan semua produk yang dibeli berada dalam Kategori A (Diskaun 40% & ke bawah)
3. Jangan campur produk Kategori A & Kategori B dalam satu order. Buat order berasingan.

++++++++++++++++++++++++
#BorongBukuOnline
#NakBisnes